Zomer 2019, de voorbereidingen voor een schitterende 5e seizoen begonnen. Het kernteam plande activiteiten voor al hun doelgroepen om het jubileumjaar gepast te vieren. Eén van de initiatieven was de rebranding van ons sterk merk.
Een 4‑koppig team brainstormde verschillende avonden met een frisse pint in de ene hand en een stevige BBQ-worst in de andere. Weken gingen voorbij zonder concrete ideeën of voorstellen op tafel. Het enige wat we overeenkwamen, was of het nu een ribbetje of een goed stuk gemarineerde steak zou worden aangevuld met pastasalade of krielaardappeltjes. Onbewust legden we (Steve, Sally, Nando en Mike) hier de basis.
Hypnosis als vzw zag het leven in 2004 en bestond oorspronkelijk uit hiphopdansers. 11jaar later groeide hieruit Hypnosis Dance Academy, het danscentrum zoals we het vandaag de dag kennen. Iedereen was het snel eens dat de nieuwe branding een link moest hebben met het oorspronkelijke hiphopmilieu. Een groepsreis naar Amerika staat in de paasvakantie van 2021 ook al op de planning (btw: deze plannen zijn uitgesteld te wijten aan de coronacrisis van de lente van 2020 wat maakt dat de prospectie niet kan doorgaan). De eerste link was gelegd. De oorsprong van hiphop ligt in The Bronx, een wijk in New York. Dus keken we westwaarts richting The Big Apple.
New York, de miljoenenstad, de stad die nooit slaapt en bij velen hoog op hun bucketlist staat. Zo kwam het eerste idee aan de oppervlakte. Laten we de ruimtes in ons gebouw (dat toen al was omgedoopt tot HDAC Basecamp) noemen naar wijken/buurten in NYC. Lees je mee?
‘Center Stage, onze polyvalente bar’
Je komt binnen in HDAC Basecamp en meteen valt de imposante polyvalente ruimte van 250 vierkante meter op met 85 zitplaatsen variërend van fat boys, barkrukken, poefjes, lounge stoelen tot zetels en hippe stoelen. Center Stage vormt het kloppend hart van het danscenter. Van hieruit vertrekken elke dag honderden hypno’s (definitie hypno volgens de Van Daele: een danser bij Hypnosis Dance Academy — lachend gezicht-) naar hun dansstudio’s om er de nieuwste dansskills onder de knie te krijgen. Center Stage verwijst tevens naar het centrum van een podium, de eyecatcher waar de spotlights op gericht zijn. Je voelt je meteen thuis in deze HOMEOFTHEHYPNO’S.
‘Columbia Room’
Vanuit Center Stage kan je de trap op naar de glazen verdieping, onze Columbia Room. Deze 50 vierkante meter biedt dansers een rustige zone aan waar ze in hun springuren kunnen studeren, taken maken of wat uitrusten in de gezellige driezit. De gratis WIFI en handige GSM-oplaadbox bieden de dansers de nodige concentratie om te werken voor school. Er hangt in de Columbia Room een akoestisch fotokader van de bibliotheek van de The Columbia University of the City of New York, een prestigieuze universiteit (De universiteit wordt beschouwd als een van de beste ter wereld en wordt continu in de top tien geplaatst door internationale ranglijsten.).
‘Fifth Avenue Shop’
De mondaine winkelstraat van New York kent voor ons geen geheimen. Konden we met ons kernteam maar op prospectie gaan om deze shop zo goed mogelijk in te richten. Helaas — of liever: des te beter voor onze geldbeugel- laten onze financiële beperkingen dit niet toe. Onze dansshop stelt zowel de basis HDAC-danskledij ten toon als enkele nieuwe collecties van kledingmerken. Telkens met een beperkte oplage zonder mogelijkheid tot bijbestellen. Zo geven we exclusiviteit aan de kopers en wanen ze zich in het uptown New York.
‘Central Park’
Zuidwestelijk gelegen en omgeven door een graszone bevindt zich ons pop-up terras. 50vierkante meter gezelligheid troef met lounge sets, strandstoelen en een BBQ. Wat wil een wachtende ouder in de zomermaanden nu nog meer? Het mag dan wel niet zo groot en omvangrijk zijn als het wereldbekende park maar je krijgt er wel een vakantiegevoel van.
‘Broadway’
Een imposante danszaal van 300 vierkante meter, 5m hoog, zwevende dansvloeren, 2,5m hoge spiegels, in het oog springende HYPNOSIS-letters en akoestisch perfect geïsoleerd. Daarbovenop een all-surround sound system en 20 moving heads om elke dansavond tot een heus feest om te toveren. De ruimte kan in een mum van tijd omgebouwd worden in een theaterzaal met 200 zitplaatsen, coulissen, backstage en een projectiescherm van 4 m breed. De muren zijn voorlopig wit geschilderd, maar de plannen om een gefotoshopte 180° foto van Broadway Avenue met ingebouwde ‑vanop afstand te bedienen- ledschermen op Time Square zijn in de maak. Eenmaal deze ruimte klaar is, zal ze zo passen tussen de vele theatergebouwen die Broadway Avenue rijk is. Op de glazen deuren zal je meer informatie vinden over deze indrukwekkende theaterstraat in NYC.
‘The Bronx’
Zo zetten we ons tocht verder in HDAC Basecamp en bevinden we ons in The Bronx. Onze 150 vierkante meter hiphopstudio zal de look en feel krijgen van een echte metrohalte met de typische witte tegeltjes, de wachtstoeltjes en een donkere tunnel. Hoe meer urban kan je je voelen? Op het raam komt informatie over het ontstaan van de hiphopcultuur te staan. Leesvoer voor de wachtende danser en geïnteresseerde ouder.
‘Manhattan’
Uptown NY, de chiquere buurt. De locatie waar het New York City Ballet is gelegen, vandaar de gekozen naam van onze klassieke studio met de zwarte balletvloer, vaste barres en 150 vierkante meter groot. Een droom voor elke toekomstige prima ballerina. Uiteraard komt ook hier achtergrondinformatie over dit wereldberoemd balletgezelschap op het raam te staan.
De afwerking van de laatste studio zal pas in 2026 plaatsvinden. We willen de hypno’s een moodboard voorschotelen met onze ideeën en hen laten meedenken over hoe hun HOMEOFTHEHYPNO’S nog beter kan afgewerkt worden. Want het moet ook hun tweede thuis of safe haven worden.
‘De metro als basis voor verbinding’
The New York Subway, een heus spinnenweb voor de toerist, maar een noodzakelijke levensader voor elke New Yorker. Dit bracht ons tot een volgende ontwikkeling in de branding.
De metro zorgt ervoor dat je je kan verplaatsen van punt A naar punt B. Vloerstickers, aanwijzingen en zo correct mogelijk nagebootste metrosigns zullen onze dansers van les A naar les B begeleiden. We nemen er zelfs een heus lastenboek bij (link: https://standardsmanual.com/products/nyctacompactedition) om te zorgen dat de lettertypes, kleuren, stijlen en logo’s de echte metro nabootsen. Aan elke dansstudio zal een metrobordje hangen met de naam van hetzelfde metrostation in NYC. Straks worden we een toeristische trekpleister in Vlaanderen voor toeristen die hun trip naar NYC voorbereiden (lachend gezichtje).
Een volgende fase in onze huisstijl kwam redelijk spontaan. De metrolijnen gaven ons het idee om talentlijnen te ontwikkelen. We geven het voorbeeld van de talentlijn KLASSIEK: je begint aan de starthalte met bijvoorbeeld préballet in het kleuter en groeit door naar klassiek ballet, jazz en modern voor kinderen. Eenmaal in het middelbaar nader je de eindhaltes met klassiek ballet starter, intermediate, advanced en pointes. Je kan een zijspoor nemen naar modern, modern jazz en jazz tot je aan je eindhalte bent gekomen, zoals alle lessen op het hoofdspoor en zijsporen op advanced niveau. Zo heb je de hele talentlijn doorlopen en ben je volleerd. Elke talentlijn heeft een typische kleur, zo zal de urban lijn zal in het groen zijn (naar analogie met de Lexington Ave Line in The Bronx). Oog voor detail.
Dit vormde een echte opgave. Een tagline die kort, krachtig en alles zegt. En liefst ook nog past in de branding. Elke marketeer weet dat een tagline met meer dan 5 woorden slecht en ondoordacht is. Maar om ze ook nog eens goed te doen passen in je branding, is geen sinecure. Maanden gingen voorbij en een goede tagline kwam maar niet. Brainstormavonden met ditmaal winterBBQ’s brachten eveneens geen soelaas. In het woordweb kan je enkele kernwoorden aflezen die we heel belangrijk vonden, maar die ons maar niet tot de oplossing brachten, tot …
We waren er uit! Talentontwikkeling, daar staan we voor. De zoektocht naar die docenten die onze dansers naar een hoger niveau kunnen brengen. Samen brengen we vervolgens het talent op één of meerdere talentlijnen, zeg maar een metrolijn die bestaat uit een spoor, een track! Get it? Get your talent on track! Waar is die award voor beste tagline? We willen hem claimen (blozende wangen).
‘That’s all folks’
Of toch niet? Neen! De inrichting van HDAC Basecamp is een begin. Maar gelijklopend zullen we ook de parking, de buitenkant van onze danstempel, de bedrijfswagens, de website, folders en social media aanpassen aan deze branding. Hierbij gaan we stapsgewijs te werk zoals ook een metrostel zijn halte voor halte afwerkt tot hij aan zijn eindstation is gekomen.
Eenmaal we dat eindstation hebben bereikt, dan is het tijd voor de volgende stap in ons HDAC-avontuur. Leggen we nieuwe metrolijnen aan? Verkennen we nieuwe regio’s? Breiden we ons sterk merk uit over de grenzen heen? Spannend, niet?
Auteur: Steve Burggraeve, artistiek directeur Hypnosis Dance Academy